fredag 19. mars 2010

IKT og tilpasset opplæring

I dette innlegget vil jeg skrive litt om mine erfaringer og tanker rundt bruk av IKT i undervisning for elever. Tilpasset opplæring skal som alle vet, alle elever få. Jeg vil og komme med ideer, erfaring og tanker til IKT bruk for IOP-elever. Dette vil naturlig nok være veldig individuelt, men kanskje vil noe av det jeg kommer med være til nytte dere som lesere. Til slutt i innlegget vil jeg kort drøfte om IKT uansett gir merverdi i forhold til andre arbeidsmåter.

TPO elever.

Da jeg har mest erfaring fra småskoletrinnet er det naturlig at jeg i størst grad rellaterer til 1.-4. klasse.
Allerede her er det endel elever som motiveres av datamaskinen. Det å bruke PC som komplementeringsverktøy mener jeg fungerer godt. Jeg har valt å starte med innlæringen i klasserommet for så å la elevene bruke ulike programmer på PC. Her lærer kanskje eleven andre sider om samme "tema".

eks. "2. klasse og addisjon."
I klasseromsundervisning(uten PC) bruker vi tid på å både bruke konkretiseringsmidler og det å jobbe med å løse oppgaver i boka. Så bruker vi ulike programmer på PC/internett(multi, matematikk.org). Dette valgte jeg å gjøre blandt annet for å la elevene møte addisjon på ulike arenaer og vise elevene at addisjon kan gjøres på mange måter. I forhold til TPO er det og mulig å legge tilrette slik at alle elevene kan jobbe på sitt nivå (i matematikk.org er det mulig å velge vanskelighetsgrad).

Som eksempelet jeg ovenfor beskriver, så fins det endel programmer som det er mulig å difransiere uderviningen på. Det er med på å gi tilpasset opplæring for hver enkelt elev.

Første klasse.
I første klasse er bokstavinnlæringen og det å lære seg å lese sentralt. I den sammenheng brukte jeg PC til å konkretisere og bevistgjøre elevene. De fikk finne bilder med ukas bokstav(først i ordet/inni/sist). De fikk skrive ord. Her difrensierte det seg selv ved at elever som var faglig sterk skrev mange ord(selvstendig), mens faglig svake skrev færre ord, men fikk og mer hjelp, da de "sterke" elevene klarte seg selv i større grad. PC ga merverdig ved at det ga dem en annen(spennende) arena å lære i.

ReLeMo
Elever i 1. klasse har etter min mening nytte av å lese mye og det å lese kjent tekst. Reppetere lesing. Jeg brukte i den sammenhengen et PC program som heter ReLeMo. Det går ut på reppetert lesing. Altså at eleven leser sammen tekst flere ganger. ReLeMo har mange tekster, ved ulik vanskelighetsgrad, som jeg som lærer kan velge mellom. Elevene får se sitt eget resultat relativt kjapt og det var med på å motivere elevene. Jeg mener at det var med på å utvikle leseferdighetene deres. Og i den klassen jeg hadde så var alle motivert og syntes det var gøy å bruke det programmet.


4. klasse.
Noen elever, som kanskje ligger noe etter faglig eller har sosiale utfordringer , har endel erfaring med data og bruk av den. De føler de behersker den. Å la disse elevene bruke dette hjelpemiddelet slik at motivasjonen for læring øker, vil etter min mening være positivt. Det er også min erfaring.


Jeg hadde en elev som gikk i 4. klasse. Eleven hadde endel utfordringer sosialt. Både overfor andre elever og lærere. Elevene var generelt faglig sterk, men pga. andre ting valgte han ofte å ikke jobbe. Dermed utviklet han seg faglig mindre enn hva hans potensial var. Jeg hadde erfart og eleven uttrykte det selv, at bruk av data var noe som han likte og behersket. De gangene han fikk bruke data var motivasjonen endel større. Det igjen medfulgte at eleven i en noe større grad fikk tilpasset opplæring. Han utviklet seg. Noe av det han gjorde var å skrive på PC(i stede for i bok) og bruk av diverse programmer som Multi(5. klasse), Stairs o.l.

Elev med IOP
Erfaringsmessig så vil mange av "disse" elevene og ha merverdig av å bruke IKT. En elev av meg hadde store vansker for å huske tekst som han hadde lest. Jeg som "spesped-lærer"(uten spesped) valgte i de timene jeg hadde han å fokuser på dette. jeg valgte å både gi han tekst på papir og PC. I dette tilfellet viste det seg at han var mer motivert for lesing på PC. Det viste seg og at ved bruk av PC så husket han mer.
For samme elev tenkte jeg at det å bruke prezi som motivasjon og dermed hjelpemiddel til læring, ville være positivt. Han skulle skrive stikkord til en tekst han hadde lest. Her viste det seg at eleven ikke syntes noe særlig om det. Det viser at ikke all IKT er god IKT.

IKT og merverdi

Min mening er at IKT har mye for seg for mange elver. Det kan(og skal) brukes i alle fag. Men det er viktig å ikke bruke IKT bare for å bruke det. Det må ha en mening. Det bør ligge en tanke bak, hvorfor man bruker det.
Det at elevene synes det er motiverende å bruke IKT/PC sier etter min mening seg selv at vil kunne gi merverdi. Vel og merke ved "rett" bruk. Jeg vil si at IKT er et veldig bra suplement til undevisningen. Den variere undervisningen.


KKJ

5 kommentarer:

  1. Var veldig kjekt å lese blogginnlegget ditt. Eg er og lærar i småskulen og har mest erfaringar derfrå. Det med å variere undervisninga for å få innlæring i alle vinklar trur eg er viktig.I 2. klasse i fjord brukte eg mykje safari sine nettsider til å presentere vekas bokstav, finne den att i starten midten og i slutten. Flotte oppgåver som elevane kunne gjer digitalt og på papir (kvar bokstav har sitt arb.ark som kan skrivast ut) Multisidene og matematikk org. brukar eg ein til to timar i veka fast, flott diffrensiering der.

    SvarSlett
  2. Hei.
    Dette var interessant. Jeg er lærer i 4.klasse. Bruker også mye data til suplerende oppgaver og differensiering. En til to timer i uka.I tillegg til noen av de programmene du nevner, bruker vi Lokus123, og Tusen millionar.Ser at for de fleste elevene er det motiverende å vite at når de har jobba så og så mye i boka, skal de få gå på datarommet og jobbe videre. Alle får selvsagt gå, og her er selvsagt tilpassing underveis. Bruker en del stasjonsarbeid i min klasse, og her er en datastasjon en selvfølge. Ofte er det til faget engelsk, norsk ekller matematikk, her bytter vi på litt fra uke til uke.

    SvarSlett
  3. Alltid kjekt å lese andres erfaringer, Kristian! Takk for at du deler dine med oss. Jeg opplever også at bruk av data motiverer elevene til ekstra innsats. De kan løse oppgave på oppgave (drill) i addisjon, subtraksjon og klokka i IGEL-programmet Formel - skulle de gjort tilsvarende med blyant og papir hadde de aldri blitt ferdig :-) Så langt i min karriere har jeg bare opplevd en elev som ikke har latt seg fenge av noe som helst som har med data å gjøre (men det er ikke mye annet som fenger denne eleven heller annet enn et par ganske sære temaer (utdødde dyr og religioner). Det var spesielt spennende å lese om ReLeMo. Er dette et program du anbefaler (virker nesten slik). Jeg er spes.ped.lærer og jobber kun som det. Jeg er opptatt av å bruke data som et verktøy (altså noe annet enn et rent supplement til den ordinære undervisningen). Jeg har erfart at elevene får gjort mye mer (jf. behovet for drill og overlæring) og de konsentrerer seg bedre når de får jobbe på data. Noe av dette tror jeg skyldes at det er enklere for dem å skrive - de trenger ikke å bruke krefter på bokstav- og tallforming, men kan konsentrere seg om innholdet og det gjør det hele mindre slitsomt og mer interessant.
    PS! I stedet for Prezi (som kan virke rotete når det flytter fram og tilbake på kryss og tvers) ville jeg forsøkt Glogster med eleven din - mye roligere og større muligheter for bruk av tekst, bilder og ikke minst video (YouTube). Det programmet likte min ene elev veldig godt. Også Comic Life (korte tekster sammen med bilder), Movie Maker / PhotoStory har vært populære programmer (lese inn tekst i stedet for å skrive til bilder - gjerne bilder eleven har tatt selv på forhånd). Voki falt også i smak.

    SvarSlett
  4. Spennende å høre hvordan dette oppleves på småskolen. Jeg jobber på en 1-10 skole, og har hatt timer på alle trinn, men min erfaring knyttet til dette med tilpasset opplæring har jeg fra ungdomsskolen - og først og fremst i matte. Har selv brukt de ressursene som nevnes i blogg og kommentarer her og synes både matematikk.org og lokus123 har gode oppgaver og jeg opplever det også som positivt at man ved begge disse sidenne også har gode valg i forhold til vanskelighetsgrad på de oppgavene som ligger der. Vi bruker selv læreboka "Sirkel", og på denne måten egner lokus123 seg godt siden man da kan følge akkurat samme tema og kapittel som resten av klassa selv om man jobber på PC.

    Jeg sitter også med samme erfaring som nevnt her i forhold til motiverte elever ved bruk av PC. Jeg synes det virker helt klart at disse elevene er mer motivert ved bruk av digitale oppgaver/læremidler enn ved den tradisjonelle undervisningen. I møte med de elevene jeg har jobbet med har jeg også sett klare eksempler på at de opplever dette som positivt også fordi de får en umiddelbar respons på det de gjør. De aller fleste oppgaver her respons om svar er riktige/feil umiddelbart og dette virker positivti på disse elevene. Disse elevene er stort sett usikre og ønsker bekreftelse på det de har gjort før de går videre. Det vil de i mye større grad få ved bruk av PC enn i den tradisjonelle undervisningen.

    SvarSlett
  5. Flott å se at dette fungerer på småskolen.
    Jeg jobber selv på videregående skole, og der er det nå en gang slik at alle elever i dag har PC.
    Det som jeg syns er litt interessant at du skriver til slutt om at PC må ikke bare brukes for å brukes, men at det må ligge en mening bak er jeg helt enig i. Og her har vi mye å lære i den videregående skolen.

    Slik jeg forstår det så er det ved småskolene bare enkelte PC - er i klassen. I den videregående skolen har alle, og dette er noe som har kommet relativt fort, med lite resurser til etterutdanning for lærere.
    Problemet med det, slik jeg ser det, er at den videregående skolen fremdeles ikke helt er ferdig med omstillingen og at den enkelte lærer i hovedsak kun bruker Word og mail og dermed ikke bruker PCens store muligheter.

    Så litt mer etterutdanning i skolen på dette område hadde nok gjort susen:-)

    SvarSlett