mandag 29. mars 2010

Informasjonsnav-RSS

Mine tanker omkring bruk av Netvibes.

Førsteintrykk

Når jeg først fikk til å lage et slikt informasjonsnav ble det mer og mer interesangt. Jeg så muligheter, og da i sammenheng med mine behov. Etter hvert så jeg og muligheter i forbindelse med elever og læring. Det å gi et verktøy for elevene slik at de øker sin informasjonskompetanse.

Mine behov

Som det er nevnt i leksjonsteksten(e) så ser jeg at ved å opprette en slik RSS, kommer informasjonen til meg. Jeg vil ved å gå inn her, raskt få en oversikt over de tingene som er av størt betydning for meg. Det kan være å se siste nyheter, hva andre kjente skriver på bloggen eller hvilke nye meldinger jeg har i innboks.

Elever og læring

Det å sette opp en netvibes RSS i forbindelse med et projekt, som ligger åpent på nettet, vil gjøre det mye lettere for elevene å finne relevant informasjon til projektet. Jeg som lærer, veit om gode og nyttige sider som er relevant til projektet. Elevene erfarer da at det er gode søkemotorer o.l. som kan brukes i forbindelse med slike oppgaver. Det vil kunne være med på å unngå at elevene blir frustrert fordi de ikke finner den informasjonen de søker, når de leter på store søkemotorer som for eks. Google. Forhåpentligvis velger elevene da ikke å bruke det første (og mest sansynlig ikke det beste) de kommer over.
Jeg som lærer hjelper elevene til å få bedre informasjonskompetanse.

KKJ

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar