I denne bloggen vil jeg skrive om mine erfaringer som lærer med tanke på elevenes informasjonskompetanse. Jeg vil trekke inn forskningen omkring dette temaet og si om hvor vidt mine erfaringer står i stil med den.
Min erfaring i skolesammenheng:
Jeg har for det meste jobbet i småskolen. Her er elevenes informasjonskompetanse meget begrenset(naturlig nok). Men har og jobbet noe på mellomtrinnet. Det er hovedsaklig erfaringene fra mellomtrinnet jeg vil relatere til.
Ukritisk kopiering-Klipp og lim
Gjennom prosjekter jeg har hatt(enten alene eller sammen med medlærer) i geografi, historie og natur og miljø, har jeg erfart at flesteparten av elevene klipper og limer ukritisk. Her er jeg enig i Alexandersson som bruker begrepet "ekornoppførsel". At søkingen er tilfeldig og relevansen av det de finner er begrenset(Informasjonskompetanse 1 DKL102 våren 2010)
Elevene leter på internett og søker på et tema eller et enkeltord. De finner det første (og beste) de kommer over og bruker det. Jeg erfarte at flere av elevene kom med komentaren(eller lignende)som "men det stod det på nette", når jeg satte spørsmålstegn med det fagstoffet de hadde tatt i bruk. Ofte så argumenterte de med at det skulle se slik ut. (Mistenker noen av dem for å ta letteste mulige vei) Elevene var etter min mening ikke kritiske til det de brukte. De søkte som Anders Ekløf sier "informasjon for å finne svar på sine spørsmål og i mindre grad for å skape mening."(Informasjonskompetanse 1 DKL102 våren 2010 s. 8)
Google som søkemotor
Forskerene sier at Google er den søkemotoren som først og fremst brukes av skoleelever. Mine erfaringer tilsier at det stemmer. Men ser at elevene i de siste årene, nå utvider sit reportuar noe. De går blandt annet inn på utube og Wikipedia.
Konklusjon
Jeg vil stort sett si meg ening med forskningen. Men mener å se en utvikling i positiv retning ved at elevene utvider sin horisont noe. Det er da vi som lærere har en viktig rolle. "Å UTVIDE ELEVENES HORISONT"
KKJ
lørdag 27. mars 2010
Elevenes informasjonskompetanse
Etiketter: Regneark
DKL102NNv10,
Elevenes informasjonskompetanse. Informasnonskompetanse 1
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar