Er det ensidig positivt å ta i bruk hypertekstualitet, interaktivitet og multimodialitet i skolen?
Noen vil si at det er positivt men noen mener og at det kan være mindre hensiktsmessig.
Når elevene bruker slike læringsressurser som blandt annet hypertekstualitet til å tilegne seg stoff/kunskaper og elevene har oversikten, vil man kunne si at det er positivt. Elevene har da muligheten til å fordype seg i det de mener er viktigst, samtidig som de får en generell oversikt. Det negative kan være at det å bruke hypertekstualitet kan medføre at eleven kommer på avveie i forhold til det som var planen.(http://www.skolenettet.no/moduler/templates/Module_Dictionary_Word.aspx?id=25080&epslanguage=NO)
Når/hvis det brukes slike ressurser uten en god og tilstrekkelig veiledning kan elevene fort komme inn på sider som ikke er så bra. Jo yngre elevene jo viktigere er det at læreren har gjort et godt forarbeid.
Multimodale tekstskaping som for eks. "Skattekista"(http://norsknettskole.no/student05/205elisabeha/prosjekt/) og
hypertekstfortellinger som for eks skjellettfortellingen "Hvor er professoren"( http://www2.skolenettet.no/fag/norsk/wang/index022.html) er tekster som er mer avgrenset og dermed unngår problemer med at eleven kommer inn på "gale"sider. Dette er etter min mening gode måter å ta i bruk slike læringsressurser. Det kan være med på å øke kunnskapen til elevene. Det kan blandt annet skape fantasi, skriveglede, leselyst, positive opplevelser og ikke minst ny lærdom. Elevene kan hjelpe hverandre, de kan veilede og gi komentarer(kanskje på en annen måte, og for noen en bedre måte, enn hva læreren gjør)Men for at dette skal bli bra/positivt betinger det etter min mening at læreren er "til stede" og veileder og rettleder elevene. En etter min mening nyttig link i forhold til dette er Magnus H. S. sin artikel "Interaktiv skriving gir bedre læring"(http://deltemeninger.no/-/bulletin/show/339500_interaktiv-skriving-gir-bedre-laering)
tirsdag 6. oktober 2009
Hypertekstualitet, interaktivitet og multimodalitet.
Etiketter: Regneark
DKL101NNh09,
Hyper...,
Tekstskaping med IKT
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar