fredag 15. januar 2010

Pedagogisk bruk av nettsamfunn- Fordeler og ulemper

Jeg er nå medlem av 3 nettsamfunn. Twitter, d&b og Facebokk.
Twitter og d&b er jeg ganske fersk (meldt meg inn i dag 15.01.2010), mens Facebook har jeg holdt på med en lengre periode.

I denne bloggen vil jeg prøve å få frem noen fordeler og ulemper med bruk av disse 3 nettsamfunnene. Da med spesiell tanke på den pedagogiske bruken i skolen.

I Facebook og Twitter er muligheten for diskusjoner mellom både lærere/elever og mellom elever alene. Det gir muligheter for faglige diskusjoner og at den/de som trenger hjelp kan få hjelp. Det er sosiale nettverk som har positive sider, men man må og være oppmerksom på at de kan misbrukes. Noen kan bli hengt ut/mobbet. Det kan bli lagt ut bilder etc som kan komme til skade for den som legger det ut eventuelt andre. Så det er viktig å lære barn og unge gode nettvaner/kjøreregler for nettbruk.


Twitter
Slik jeg forstår det er dette nettsamfunnet slik at man skriver korte meldinger (maks 140n tegn), hvor man skriver det man ønsker å si. Hva man gjør akkurat nå, hvilke ineresser man har, hva som opptar enn osv er noen eksempler på hva Twitter kan brukes til. Man kan og gå inn å se hva andre gjør/mener. Men hvilket potensial har dette programmet med tanke på skolehverdagen? Da Twitter er som Facebook sitt statusfelt uten alt det andre Facebook har, vil det være lett å videreformidle info til elever. For eksempel at lærer skriver beskjeder som elevene hans/hennes har nytte av: "På tirsdag er det utegym for 4. klasse", "9b har prøve i norsk fredag 22 mars" osv.
Altså kan Twitter være med på å hjelpe elevene. Men samtidig så forutsetter det at mottakerene (elevene) faktisk bruker dette nettsamfunnet.
Elevene kan og bruke dette nettsamfunnet til å hjelpe hverandre med faglige ting.

Facebook
Her vil jeg komme med et eksempel på bruk av facebook i skolesammenheng. Jeg har en brukt facebook overfor elevene sine. Slik jeg forsto det, så har denne læreren stort sett bare elevene som "venner" på sin Facebook. Her om dagen så ønsket læreren å ta med klassen sin på skøyter og informerte at det ble skøytedag/skøytetime førstkommende skoledag. Hun fikk som hun selv sa: "99%" tilbakemelding. Slik jeg forsto det så hadde de det moro på isen.
Her fikk læreren altså brukt et nettsamfunn, hvor hun viste at hun ville nå stort sett alle elevene og at de elevene som ikke hadde det ville få beskjed av medelever som fikk beskjeden.
Dette eksemplet viser en form for mulig bruk av nettsamfunn i skolesammenhengen.
Som i Twiter så har Facebook muligheten til å videreformidle info til andre. blandt annet gjennom "Statusfeltet" og mail. Jeg kan tenke meg at en mulighete kan være at elever som lurere på ting(for eksempel lekser) kan spørre lærer direkte på "chaten". Altså blir Facebook brukt i en pedagogisksammenheng. Men en annen ting er om lærerne skal være så disponibel???
Som i Twitter så kan elevene hjelpe hverandre med lekser o.l. Kanskje vil det være enda letter og mer praktisk på Facebook da det er mulighet for å "snakke" direkte gjennom bruk av Chat-funskjonen.


Del og bruk(d&b)

Det står på hovedsiden til d&b:
Et nettverk for lærere, pedagoger, forskere, byråkrater, bibliotekarer og andre med interesse for sosial web, IKT og skole. Del, øk og bruk din digitale kompetanse. Sammen er vi smartere!
(http://delogbruk.ning.com/)

Dette nettsamfunnet oppfordrer altså til å dele egen kunnskap med andre. Her kan man gå inn i ulike fag og finne opplegg eventuelt spørre etter hjelp, diskuterer faglige ting. Det er altså et hjelpemiddel for læreren og ikke noe som brukes direkte overfor elevene. Det virker som et bra pedagogisk hjelpemiddel for læreren med fler.

1 kommentar:

  1. Her har du fått frem mye positive synspunkter rundt forskjellige nettsamfunn som pedagogisk verktøy. Synes det er spesielt viktig som du påpeker at kjøreregler og nettvaner er absolutt for at dette skal kunne fungere i skolen.

    SvarSlett