søndag 22. november 2009

LYD (DKL101h09)

Bruk av lyd i undervising.

Gjennom lesing, prøving og feiling, har jeg lært en god del om bruk av lyd i undervisning. Jeg vil i denne bloggen komme inn på ulike elementer jeg har erfart og lært.

Lyd og bruk av Audiocity:
Audiocity var jeg ikke kjent med. Men gjennom arbeid med dette programmet, erfarte jeg at det har mange bruksområder og et godt arbeidsverktøy for elever(og lærere). Man kan koble musikk og tale. Man kan legge inn andre lydefekter. Man kan jobbe med lydfila på utallige måter. Eksempelvis tone ned/opp, ta bort støy, øke lydstyrke osv. Det er og viktig å huske å laste ned "Lame" da vi trenger det i lyd-bruken. Da det er sagt så har jeg ikke bare gode opplevelser med Audiocity. Blandt annet så virker det som om det er flere problemer i bruk av programmet hvis man (som jeg) har opperativsystemet Vista. XP fungerer etter hva jeg har hørt av medstudent, bedre. Da mange av nyere maskiner har Vista kan det da oppstå endel problemer som kan medføre at bruken av et godt verktøy, blir minimal. Får håpe at det ikke oppstår så mange problemer med det siste opperativsystemet, Windows 7.

Bruk av Lyd i skolehverdagen:
Som sagt så har jeg erfart at man kan bruke lyd mer aktivt i undervisninga. Det er nok av kompetansemål som underbygger det. Både i småskolen, mellomtrinnet og videre opp i skolesystemet. Man kan hjelpe enkeltelever i underviningen eller eller buke lyd hele grupper. Altså store muligheter med lyd som bare for få år siden ikke lot seg gjøre(Lyd 1 leksjonen). Rammefaktorene er nå mye bedre og lydarbeid lar seg gjøre til og med på mindre maskiner, med relativ liten ytelse og lagringskapasitet.

Kreativitet og skaperevne kan helt klart brukes i denne sammenheng. Elevene kan utforske og dele kunskap. Det at mulighetene er så mange i programmet Audiocity er med på å motivere og innspirere elevene. Det er i allefall min mening.

KKJ

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar